Utställningen "Bengt Ellis: Kollage" öppnar den 22 december

Port till okänt land. Kollage av Bengt Ellis 1991. Foto: Härjedalens Fjällmuseum AB.

Under vintern och våren uppmärksammar Härjedalens Fjällmuseum 100-årsminnet av konstnären Bengt Ellis med en serie kollage - en för många okänd sida av Ellis konstnärsskap.

Utställningen öppnar kl 12.00 den 22 december 2023 och visas sedan t o m den 30 april 2024 i museets kafé. Fri entré!

Bengt Ellis är idag kanske mest känd som kraftfull skildare av Härjedalsfjällen i olja och akvarell. Nu lyfter Härjedalens Fjällmuseum fram en sida av Ellis konstnärskap, som inte uppmärksammats tidigare: kollage. I dessa bilder framträder gudar och dolska gestalter mot fjällsilhuetterna. Här flyger märkliga insekter och här finns lämningar efter okända kulturer. Det är på samma gång humoristiskt och utmanande.

Läs mer här: Bengt Ellis: Kollage - Härjedalens kommun (fjallmuseet.se) Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 21 december 2023 23:44
Redaktör för sidan: Fjällmuseet