Kulturmässa ska uppmuntra ungas kulturengagemang

Kulturmässan 2022

I slutet av oktober arrangeras en kulturmässa för alla skolelever i kommunen. Mässan genomförs i Sveg, Hede och Funäsdalen. För de elever som inte bor i någon av orterna går bussar.

Målen med mässan är dels att uppmuntra och stimulera ungas kulturengagemang, dels att ge dem möjlighet att påverka Kulturskolans framtida utbud. Utställare från Filmpoolen i Östersund, Studieförbundet Vuxenskolan, teaterföreningar, biblioteken och många fler finns på plats och visar vilken slags kulturaktiviteter de kan erbjuda. Sammanlagt deltar omkring fjorton organisationer och kommunala verksamheter.

Elever får rösta på kulturskolans framtida utbud

Ett viktigt inslag på mässan är att samla in synpunkter på Kulturskolans utbud. Vilken slags aktiviteter vill eleverna kunna hålla på med i framtiden? Röstsedlar i olika färger för olika aktiviteter har tagits fram:

- Eleverna som är med på mässan får rösta på vad de vill kunna göra. Det ska bli spännande att se resultatet och Kulturskolan är öppen för alla förslag, säger verksamhetschef Kicki Hallgren.

Röstningsresultatet kommer även att bli en viktig fingervisning för vilka pengar Kulturskolan ska söka från Kulturrådet för kommande års aktiviteter.

Bakom arrangemanget står Kulturskolan. Kulturmässan genomförs den 25, 26 och 27 oktober.

Senast uppdaterad: 17 oktober 2022 12:00
Redaktör för sidan: Cecilia Olla