Årets stipendiater och pristagare utsedda

Höstbukett

Tisdagen den 11 oktober fattade samhällsutvecklingsutskottet beslut om kulturpristagare, kulturstipendiat, idrottspristagare och idrottstipendiat 2022.

Stipendier och priser delas ut på kommunfullmäktiges sammanträde 28 november 2022.

- Det var ett enigt utskott som tog beslut om kulturpris och kulturstipendium. När det gäller idrottspriset och idrottstipendiet så har vi många duktiga idrottsungdomar i kommunen. På detta sätt hoppas vi kunna bidra till deras fortsatta engagemang och idrottsutövande, säger samhällsutvecklingsutskottets ordförande Lars-Olof Mattsson (M).

Kulturpristagare och kulturstipendiat 2022

Kulturpristagare Eva Regnander

Härjedalens kommuns kulturpris på 10 000 kronor tilldelas Eva Regnander på Kulturskolan. Genom glädje, brinnande intresse och enormt engagemang sprider Eva värme, kunskap och inspiration till eleverna och ger dem möjlighet att ta del av och utöva musik och kultur i kulturskolan. Eva har en mångårig karriär inom sitt område och är en stor inspiratör för kommunens kulturliv även utanför sin roll som lärare på Kulturskolan.

Eva Regnander

Eva Regnander på Kulturskolan.

Kulturstipendiat Härje Karlgren Grindborg

Kulturstipendiet på 5 000 kronor går till Härje Karlgren Grindborg. Med ett öga för detaljer tar Härje med oss in i konstens värld genom att illustrera allt från Härjedalens vackra landskap till Italiens senaste mode. Härje är en ung talangfull konstnär som med enkelhet manövrerar både blyertspenna, akvarellpensel och mer därtill. Vi ser fram emot att följa hans fortsatta utveckling.

Härjes konst

Exempel på konst av Härje Karlgren Grindborg.

Idrottspristagare och idrottsstipendiat 2022

Idrottspristagare Cecilia Kvarnström

Härjedalens kommuns idrottspris på 10 000 kronor tilldelas Cecilia Kvarnström, Hede IK. Cecilia är en ambitiös eldsjäl i föreningen, som alltid ställer upp oavsett vad det gäller. Hon har ett stort engagemang för barn, ungdomsträning och senioridrott och har suttit med i Hede IK:s styrelse på olika poster sedan 2012.

Cecilia Kvarnström

2022 års idrottspristagare Cecilia Kvarnström.

Idrottsstipendiat Malva Nisén

Härjedalens kommuns idrottsstipendium på 5 000 kronor tilldelas Malva Nisén, Svegs IK. Malva är en ung motiverad talang som uppnått otroliga resultat och har fina framtidsutsikter. Hon har bland annat vunnit två guld i ungdoms-SM och under säsongen 2021/2022 tog hon även brons i ungdoms- SM i rullskidor. Malva blev uttagen och tävlade för ungdomslandskampen och kom på tredje plats i ungdomsvasan.

Malva Nisén

Malva Nisén i full fart i skidspåren.

Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 14:23
Redaktör för sidan: Cecilia Olla