Lägesrapport coronavirus och covid-19 tisdag 29 december 2020

Coronavirusrelaterad information i Härjedalens kommuns verksamheter

Vård och omsorg

• Besöksförbud gäller på kommunens korttidsplatser i äldreomsorgen till och med tisdag 12 januari 2021.
  • Folkhälsomyndigheten har beslutat om tillfälligt förbud mot besök i särskilda boendeformer för äldre från 23 december till och med 12 januari 2021.
  • För att ytterligare begränsa risk för smittspridning jobbar vårdpersonal endast på en arbetsplats. Det gäller även timanställda.
  • Personal och brukare som misstänkts ha varit i kontakt med smittade provats.
  • Arbetet med att hindra smittspridning av coronavirus i äldreomsorgen och LSS fortsätter. Vid symptom testas brukare och isolering tillämpas tills provsvar är klart.
  • Socialförvaltningen förbereder för kommande vaccinationer.
  • Alla personal i vård och omsorg bär munskydd under hela arbetstiden.
  • Personalläget i vård och omsorg: Betydande påverkan på vissa enheter.
  • God tillgång på skyddsmaterial.

Förskola, skola och utbildning

Fritid och kultur

• Biblioteken har öppet för bokade besök till 25 januari 2021. Ta kontakt med biblioteket för bokning eller leverans av böcker. Länk till annan webbplats.
  • Baden i Sveg, Ytterhogdal, Lillhärdal och Hede stängda tills vidare.
  • Ishallen i Sveg och sporthallarna i Sveg, Funäsdalen, Hede, Lillhärdal, Vemdalen och Ytterhogdal är stängda för allmänheten tills vidare.
  • Ungdomsgårdarna i Sveg, Lillhärdal, Hede, Ytterhogdal och Funäsdalen är stängda till och med 24 januari 2021.

Besök till kommunens kontor

• Kommunen ber alla att begränsa besöken till kommunkontoren i Sveg, Hede, Ytterhogdal och Funäsdalen för att minska risken för smittspridning och istället kontakta kommunen via mejl eller telefon.

Coronavirusrapport publiceras på tisdagar och fredagar.

Lägesrapport covid-19 i vård och omsorg i Härjedalens kommun tisdag 29 december 2020

Vårdtagare med bekräftad covid-19 idag: 3
Totalt antal vårdtagare med bekräftad covid-19: 20
Totalt antal vårdtagare som tillfrisknat: 14
Totalt antal avlidna vårdtagare med covid-19: 3

Personal i vård och omsorg med bekräftad covid-19 idag: 14
Totalt antal personal i vård och omsorg med bekräftad covid-19: 49
Totalt antal personal som tillfrisknat: 35

Personal inkluderar undersköterskor, vårdbiträden, sjuksköterskor, rehab-personal och personal i daglig verksamhet.

Härjedalens kommunens arbete med coronaviruspandemin

Egenprovtagning av coronavirus

Regionens fordon, som delar ut kit för egenprovtagning av coronavirus, finns i Härjedalen. De som har symptom bokar tid för egenprovtagning på www.1177.se Länk till annan webbplats., tid och orter visas efter inloggning på. Ta kontakt med hälsocentralen om du inte har bank-id.

Senast uppdaterad: 29 december 2020 13:15
Redaktör för sidan: Anna Elfqvist