Extra pengar till kultur och forskning från Morgårdsstiftelsen

Myskoxar i skogsmiljö.

Myskoxar i Tännäs i Härjedalen. Foto: Myskoxcentrum i Härjedalen.

Myskoxcentrum i Härjedalen, bion i Tännäs och cancerforskningen i Umeå får pengar från Stiftelsen Morgården.

Styrelsen i Stiftelsen Morgården har beslutat om utdelning.

• Myskoxcentrum i Härjedalen får 15 000 kronor.
  • Bion i Tännäs får 15 000 kronor.
  • Cancerforskning i Umeå får 10 000 kronor.

- Vi är glada att kunna dela ut mer pengar enligt stiftelsens vilja till viktiga aktörer i området och till cancerforskning i Umeå, speciellt under dessa pandemitider, säger stiftelsens ordförande Anders Häggkvist, kommunalråd (C).

Stiftelsen Morgårdens ändamål är att att främja brukarna på Fjällsol i Funäsdalen, ungdomars utbildning genom stipendier till elever i avgångsklass i Funäsdalen och gymnasieskolan. Om stiftelsens kapitalplaceringar utvecklas gynnsamt ska även bidrag lämnas till stöd för medicinsk forskning och kulturella ändamål i tidigare Tännäs kommun. Stiftelsen grundades av syskonen Märta, Manfred och Erik från Morgården i Tännäs.

Senast uppdaterad: 11 december 2020 13:02