Årets stipendiater och pristagare

Tillväxtutskottet har fattat beslut om kulturpristagare, kulturstipendiat, idrottspristagare och idrottstipendiat 2020.

Tillväxtutskottet fattade besluten 5 oktober 2020. Stipendier och priser delas ut på kommunfullmäktigemötet 30 november 2020.

- Det fanns ett antal värdiga kandidater till både kulturpris och kulturstipendium. Ett enigt utskott tyckte emellertid att dessa stack ut, säger tillväxtutskottets ordförande Lars-Olof Mattsson (M).

När det gäller idrottspriset och idrottsstipendiet säger han:

- Vi är stolta över våra duktiga idrottsungdomar och glada över att vi i all anspråkslöshet kan bidra till deras fortsatta framgångar.

Shady Frank. Foto Morgan Grip.

Kulturpristagare och kulturstipendiat 2020

Kulturpristagare Peder Persson

Härjedalens kommuns kulturpris på 10 000 kronor tilldelas Peder Persson, musiker och låtskrivare. Peder Persson fångar med sin musik och sina texter på hedemål den härjedalska livsstilen. Han gräver med ord och toner djupt ner i den härjedalska själen och trollar med orden så att varje lyssnare får känna glädje och sorg.

Kulturstipendiat Shady Frank

Kulturstipendiet 2020 på 5 000 kronor går till bluestrion Shady Frank. De har att sedan starten 2016 gett ut sitt första album, Home, och släppte under sommaren sitt andra album Burnin’. Shady Frank fångar lyssnare i alla åldrar och är mycket uppskattade på scener i och utanför kommunen.

Idrottspristagare och idrottsstipendiat 2020

Idrottspristagare Marcus Ohlsson

Härjedalens kommuns idrottspristagare 2020 är Markus Ohlsson, snöskoter freestyle. Marcus har med målinriktat fokus tagit sig upp i världstoppen på sin freestyleskoter. Under vintersäsongen 2019-2020 tog Marcus steget upp på världscuppallen och placerade sig bra i den prestigefyllda tävlingen X-games.

Idrottsstipendiat Sofia Jonsson

Härjedalens kommuns idrottsstipendium tilldelas 2020 Sofia Jonsson, skidskytte. Med målmedveten och hård träning har Sofia under säsongen erhållit framskjutna topplaceringar med bland annat medaljer på junior-SM i skidskytte.

Justering av protokoll

Protkollet justeras de närmaste dagarna.

Peder Persson.

Senast uppdaterad: 5 oktober 2020 17:25