Gunilla Ellis: Paletten är alla mina trådar

Kappa och väv i solvad opphämta av Gunilla Ellis. Foto: Kenny Jonsson.

Gunilla Ellis känner vi idag som textilkonstnär och kulturpersonlighet i västra Härjedalen, där hon driver galleriet Elliseum i Funäsdalen. Gunillas signum som konstnär har blivit hennes expressionistiska vävar i tekniken solvad opphämta.

Vi möter henne i en ny utställning 24 juni 2021 - 30 april 2022.

Gunilla föddes i Strängnäs 1943. Färg har varit ett viktigt element i Gunillas liv, ända sedan uppväxten. Hon utmanade snart det trista flickmodet under ungdomsåren i småstaden med de färgstarka plagg som hon sydde själv. Efter några utbildningsår fick hon 1963 arbete i Funäsdalen, där hon bildade familj. Tillsammans med maken Bengt, också konstnär, följde flera år utomlands. I början av 1980-talet kom Gunilla i kontakt med vävtekniken solvad opphämta, som hon utvecklade i riktning mot frihet i komposition och färgsättning. Åren 1989–1990 genomgick hon en yrkesutbildning för vävare. Hon fick snart stort genomslag med sina specialbeställda bårtäcken för omkring 25 kyrkor i landet, däribland för flera kapell på Skogskyrkogården i Stockholm. Gunilla har därigenom bidragit till att dessa liturgiska vävar fick genomslag i Sverige.

Gunilla Ellis konstvävar kan beskrivas som abstrakta, och utgör tolkningar av det rum de skall ingå i eller naturen som omger henne. De fina lin- eller silkestrådarna i Gunillas vävar tillåter blandning av uppemot tretton olika kulörer i samma inslag. Över de expressiva inslagstrådarna ligger ett sammanhållande raster i form av en vit eller svart varp, som skapar en grafisk effekt mot de många kulörerna. De mjuka övergångarna kräver ständigt byte av inslagstrådar, vanligtvis bara en tråd i taget. ”Paletten är alla mina trådar” förklarar Gunilla.

Utställningen ingår i museets ordinarie entréavgift.

Senast uppdaterad: 23 maj 2021 23:25
Redaktör för sidan: Fjällmuseet
Faktaansvarig (syns endast i edit-läge): Saknas