Mina favoriter / snabblänkar

Skydd vid olyckor

Att skaffa brandvarnare är ett tips
på hur du kan göra ditt hem lite tryggare.
Glöm inte att byta batteri i brandvarnaren en gång om året.
Byt batteri när du köper adventsljus.
Då är det lättare att komma ihåg.
 
Gör så här om det brinner
Varna andra genom att berätta att det brinner,
rädda sedan andra människor om du kan.
Ring sedan brandkåren på telefonnummer 112,
och försök sedan släcka branden.
Om det brinner i en kastrull
ska du ta bort den från plattan.
Lägg sedan på ett lock
så att branden kvävs.
Om tv:n börjar brinna
ska du dra ut kontakten.
Sen ska du hälla vatten på den
och dra ut tv:n ur huset.
Om en brand är liten
kan du försöka släcka den
om du har brandsläckare.
Kryp under röken när du släcker.
Stå aldrig ovanför röken.
Om du inte kan släcka elden,
stäng dörren till rummet där det brinner.
 
Om något allvarligt händer
Det kan vara farligt att vara ute
när det har hänt en olycka.
Det kan vara något giftigt ämne i luften till exempel.
 
En varningssignal varnar människor
om det är farligt.
En varningssignal är ett högt ljud
som låter i 7 sekunder.
Sedan är det tyst i 14 sekunder.
Efter det kommer ett högt ljud under 7 sekunder igen.
Så håller det på under minst 2 minuter.
 
När du hör en varningssignal måste du gå in.
Du ska stänga alla dörrar, fönster
och ventiler där luft kan komma in i huset.
 
Du ska lyssna på Radio Jämtland.
På radion får du veta vad som har hänt och vad du ska göra.

 
Om du behöver hjälp
Om det händer en olycka är det viktigt att veta vart man ska ringa.
Telefonnummer 112 går till SOS Alarm.
Dit ska man ringa när det händer olyckor
eller om man behöver hjälp snabbt vid en kris.
 
När du ringer 112 ska du berätta
vad som har hänt,
var någonstans det har hänt och
vem du är och vad du har för telefonnummer.
Berätta också om någon är skadad
och i så fall vad de har för skador
och om någon är fastklämd.

 

Sidan publicerades 2011-08-05 av Henry Jonasson
Härjedalens kommun   Medborgarhuset, 842 80 Sveg   Telefon: 0680-161 00