Mina favoriter / snabblänkar

Omsorg om äldre

Kommunens äldreomsorg är till för dig som är gammal
och behöver hjälp.
Du kan få hjälp på olika sätt.
Viss hjälp kostar pengar och annan hjälp är gratis.
 
För att få hjälp
ska du tala med en biståndshandläggare
på kommunen biståndsenhet.
Ring telefonnummer 0680 - 161 00.
 
När du behöver vård och omsorg kan du få hjälp.
Du kan få hemtjänst i ditt hem
och hjälp med det du behöver för att kunna bo kvar hemma.
 
Hemtjänsten åker hem till dem som behöver hjälp. 
De hjälper dig att stiga upp och tvätta dig.
De kan också se till så att du får din medicin.
 
Det finns även andra sorters stöd för dig
Exempel på stöd är trygghetslarm, dagverksamheter, mötesplatser och korttidsboende.

 
Vårdboende
För gamla människor som inte klarar
att bo kvar i sitt eget hem finns vårdboende.
Där arbetar personal på dagen och på natten
för att ta hand om gamla och sjuka.
 
Färdtjänst
Färdtjänst är till för personer
som har svåra funktionsnedsättningar.
Kan du inte ta dig till och från olika platser med egen bil
eller buss kan du få åka taxi.
 
Kontakt
Har du frågor om äldreomsorg
kan du ringa till socialkontoret
på telefonnummer 0680 - 161 40.

Sidan publicerades 2011-08-05 av Henry Jonasson
Härjedalens kommun   Medborgarhuset, 842 80 Sveg   Telefon: 0680-161 00