Välkommen till Härjedalens kommun -
Mina favoriter / snabblänkar
Kommunen ska se till att det finns vatten, avlopp och sophämtning. Kommunen skriver också planer för var det ska finnas hus, gator och grönområden i kommunen. Bostäder Kommunen gör planer över olika områden och talar om var det är bra att ha bostäder. Vill du veta var kommunen planerar att det ska bli nya bostadsområden ska du ringa till kommunens växel och fråga efter miljö och byggavdelningen på telefonnummer 0680 - 161 00. Villor Om du vill bygga ett hus ska du fråga kommunen om lov först. Det är samhällsbyggnadsförvaltningen som bestämmer om bygglov. Du ska också ha bygglov om du vill bygga om ett hus som redan finns. Du får inte heller riva ett hus utan att ha frågat kommunen om lov. Samhällsbyggnadsförvaltningen kan svara på frågor om hus och marken runt husen. Du kan ringa till samhällsbyggnadsförvaltningen för att få hjälp. Telefonnumret är 0680 - 161 00. Det kostar pengar att söka bygglov. Även om man inte får bygga eller ångrar att man sökt bygglov måste man betala. Bostadsanpassning Personer med funktionsnedsättning kan få bidrag från kommunen för att bygga om sitt hus. Du söker då om bidrag för bostadsanpassning. Energirådgivning Kommunens energirådgivare talar om hur du kan spara energi och göra sådant som är bra för miljön. Tala med energirådgivaren för att få veta hur du kan spara energi i ditt hus. Energirådgivarnas telefonnummer är 0680 - 161 00.
Sidan publicerades 2011-08-05 av Henry Jonasson
Härjedalens kommun Medborgarhuset, 842 80 Sveg Telefon: 0680-161 00